imengostarshimi

وارد کننده تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و تحقیقاتی

imengostarshimi

وارد کننده تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و تحقیقاتی

  • ۰
  • ۰

محیط کشت و انواع آن

اگر بخواهیم عبارت محیط کشت را به صورت واژه به واژه مورد بررسی قرار دهیم ، باید گفت که کشت به معنای فرایندی است که موجب میشود تا باکتری و میکروب در شرایط مناسبی برای رشدوتکثیر قرار بگیرند. فضایی که این امکان را برای باکتری و یا میکروب به وجود می آورد، محیط کشت نامیده میشود.در واقع محیط کشت فضایی است که آب و غذا و مواد معدنی را در اختیار باکتری و میکروب قرار میدهد تا بتواند در این محیط رشد کرده و تکثیر شود.در حالت کلی میتوان گفت که دو مدل محیط کشت در دنیا موجود است.محیط کشت طبیعی و محیط کشت مصنوعی که محیط کشت مصنوعی مدلی دست ساز و شبیه سازی شده از محیط کشت طبیعی است.بدن موجودات زنده یکی از مهم ترین محیط کشت های موجود در کره زمین است.برای مثال خون را میتوان یکی از بهترین محیط کشت های موجود مثال زد؛چرا که غذا و آب و مواد معدنی با کیفیتی را در اختیار میکروب و یا باکتری قرار میدهد. در این مقاله قصد داریم تا محیط کشت های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

ایمن گستر شیمی با تجربه ای چندین ساله در زمینه فروش محیط کشت یکی از معتبرترین نمایندگی های فروش محیط کشت میباشد.

عناصر تشکیل دهنده محیط کشت

• منبع کربن به عنوان منبع انرژی در محیط کشت 

• ویتامین که به منظور رشد و بقای سلول مورد استفاده قرار میگیرد

• اسید آمینه که جهت ساخت پروتئین دز محیط کشت مورد استفاده قرار میگیرد.

• رنگ فنول رد برای تشخیص حدود PH  ضروری است.

• محلول بافربرای ثابت نگه داشتن PH محیط مورد استفاده قرار میگیرد.

• محلول با غلظت متعادل یک ترکیب متعادل از یون های مختلف برای تنظیم فشار اسمزی و همچنین شامل یون های فلزی برای کمک به فعالیت های آنزیمی میکند.

انواع محیط کشت

محیط کشت پایه

محیط کشت پایه را میتوان به عنوان زیر ساخت تهیه انواع دیگر محیط کشت ها دانست؛ چرا که در محیط کشت پایه معمولا مواد غذایی کمتری مور استفاده قرار میگیرد. از دیگر ویژگی های محیط کشت پایه استفاده از آن صرفا جهت رشد باکتری ها میباشد. دلیل این امر عدم وجود ماده ضد میکروب در محیط کشت پایه است.

محیط کشت انتخابی

همان طور که از نام این محیط کشت پیداست، مکانیزم عملکرد این محیط کشت به گونه ای است که با استفاده از ماده مهار کننده ، به جز ارگانیسم مورد نظر ، رشد باقی ارگانیسم ها مهار میشود.به همن دلیل نام اتخابی برای این محیط کشت به کار برده میشود.این محیط کشت قابلیت دارد تا فقط یک ارگانیسم را رشد دهد.این محیط کشت در مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که رشد برای سایر ارگانیسم ها مضر باشد.

محیط کشت افتراقی

مهم ترین مشخصه های محیط کشت افتراقی این است که کلنی باکتری های مختلف در این نوع از محیط کشت کاملا از یکدیگر متمایز میشوند. برای مثال محیط TSI و سیمون سیترات به دلیل وجود املاح صفراوی در محیط خود این قابلیت را دارند که مانع رشد باکتری های گرم و مثبت شوند و در عین حال محیط ایده آلی برای رشد باکتری های گرم و منفی و روده ای هستند.

محیط کشت اختصاصی

ایزوله کردن نوع خاصی از باکتری ها یکی از مهم ترین کاربردهای محیط کشت اختصاصی است. در کل میتوان گفت محیط کشت اختصاصی همان طور که از نامش پیداست برای رشد باکتری های خاصی در نظر گرفته میشود.

محیط کشت غنی شده

این نوع محیط کشت مقوی بوده و دارای مواد مغذی زیادی نظیر ویتامین ها، لیپیدها و اسید های آمینه برای رشد باکتری است. بنابراین تعداد زیادی از باکتری ها روی آن به خوبی رشد می کنند. محیط هایی همچون شکلات آگار و بلاد آگار

دسته بندی محیط کشت ها از نظر حالت فیزیکی

• محیط کشت جامد

• محیط کشت نیمه جامد

• محیط کشت مایع

هر یک از حالات گفته شده کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی هستند که در مقاله های بعدی ایمن گستر شیمی به تفضیل به این کاربرد ها و ویژگی ها خواهیم پرداخت.

ایمن گستر شیمی یکی از معتبرترین برندهای وارد کننده مواد شیمیایی ، محیط کشت ها و تجهیزات آزمایشگاهی با ارائه خدمانی همچون ارائه گارانتی معتبر و مهلت تست ، ارائه مواد شیمیایی در مقادیر مختلف ، ارائه فاکتور رسمی ،ارائه محصولات اورجینال و تحویل محصولات به صورت پستی در کمترین زمان ممکن ،سعی بر آن دارد تا آگاهی مشتریان خود را در زمینه خرید مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی بالا برده و از این طریق اصل مشتری مداری را تا حد مطلوبی رعایت کرده باشد.

  • ۹۸/۰۶/۲۳
  • imengostarshimi imengostar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی